Recenzia: Dvůr trnů a růží - Sarah J. Maas

februára 03, 2017

AUTOR: Sarah J. Maas
NÁZOV: Dvůr trnů a růží (A Court of Thorns and Roses)
VYDAVATEĽSTVO: CooBoo (Bloomsbury)
ROK VYDANIA: 2016 (2015)
POČET STRÁN: 440
PREKLAD: Ivana Svobodová

Krajina, ktorej názov som si v knihe nevšimol, sa delí na dve časti. Na severe krajiny sa nachádza ríša víl a na južnej strane sa nachádza ríša smrteľníkov. Kedysi dávno víly a ľudia žili v zhode. Ľudia stavali vílam rôzne chrámy, aby mali víly uctievať svojich bohov. Lenže smrteľníkom sa prestalo páčiť to, ako ich víly využívali a rozhodli sa, že proti vílam povstanú. Vojna trvala veľmi dlho, a keďže videli, že to nemá zmysel, tak sa rozhodli, že uzavrú mier. Víly si zobrali severnú časť krajiny a smrteľníkom ostala južná časť. Medzi svojimi ríšami víly postavili tzv. stenu, ktorá rozdeľovala ich ríše.
Hlavnou postavou knihy je devätnásťročná lovkyňa Feyre, ktorá žije spolu so svojím otcom a dvomi staršími sestrami Nestou a Elain v ríši smrteľníkov. Kedysi ich rodina bola bohatá, avšak vďaka dlhom ochudobneli. Tesne pred smrťou ich matky sľúbila Feyre mame, že sa o rodinu bude starať. A tento sľub plní Feyre už osem rokov. Jedného dňa Feyre zabije v lese vlka, stiahne z neho kožu a tú si odnesie domov. Na druhý deň za ňou príde zviera s postavou medveďa a hlavou leva a povie jej, že zabila jeho kamaráta z ríše víl a musí sa rozhodnúť, či ju má zver zabiť alebo s ním odíde do ríše víl a tam s ním bude žiť. Feyre si samozrejme vyberie život v ríši víl. Spočiatku sa Feyre snaží o útek z ríše, ale neskôr pochopí, že to nemá zmysel, a tak si žije v jeho dome a neskôr sa ho bude snažiť zachrániť.

Dvůr trnů a růží je kniha na motívy knihy Kráska a zviera. Musím sa priznať, že knihu Kráska a zviera som nečítal, ale približne viem o čo tam ide. Priznávam sa, že veľmi nemusím fantasy knihy. Jediné fantasy, ktoré som čítal boli Hry o život a keď som začal čítať Pána prsteňov, tak toho som ani nedočítal. Možno to bolo tým, že tam sú škriatkovia, hobiti a neviem ešte aká háveď, ktorú nemusím. Na knihe ma ako prvá zaujala obálka. Keď som si hľadal knihu na obchode Megaknihy vrámci spolupráce, tak sa mi tam medzi prvými objavil práve Dvůr trnů a růží a povedal som si, že túto knihu musím proste mať. Na samotnú knihu som čítal rôzne recenzie. Niektorým sa kniha páčila, niektorí z nej mali zmiešané pocity a niektorým sa nepáčila vôbec. Ale ja som sa rozhodol, že to s ňou skúsim aj tak. Milujem hrubé knihy a milujem ešte viac, keď je kniha paperback. Táto kniha spĺňa obe moje požiadavky, čo je u mňa aj jeden z faktorov, podľa čoho si vyberám knihu.

Už keď som si prečítal prvú vetu v knihe tak som vedel, že to bude jedna z najlepších fantasy kníh súčasnosti. Samotný dej knihy mi zo začiatku trochu pripomínal Hry o život. Ani nie tým, že hlavnou postavou je dievča, ktoré sa musí starať o rodinu, ale skôr tým, že Feyre sa v určitých momentoch správala rovnako ako Katniss. A to sa mi páčilo. Myslím si, že Sarah vytvorila jeden fakt pútavý príbeh, pri ktorom si každý nájde to svoje. Príbeh ma natoľko zaujal, že som mal knihu prečítanú za štyri dni, čo je u mňa pri takejto hrubej knihe rekord.

Z postáv mi bola najsympatickejšia Feyre. Možno to nebolo jej správaním ale tým, čo všetko si musela za tých osem rokov vytrpieť. Predsa nieje ľahké sa starať sám osem rokov o štvorčlennú rodinu, pričom zvyšok rodiny pre potravu a peniaze nepohne ani prstom. Ako ďalšiu postavu som si obľúbil Tamlina, ktorý mi zo začiatku neprišiel až taký super, ale neskôr som si ho obľuboval viac a viac. To isté sa týka aj Nesty. Zo začiatku som ju nenávidel hlavne kvôli tomu, že sa správala strašne povýšenecky, ale postupom času to už z nej takpovediac opadlo. Ďalej sa mi páčili postavy ako Lucien, Alis a Rhysand.

Už keď som sa blížil ku koncu knihy, cca 20 strán, tak som ju stále odkladal. Nebolo to preto, že by kniha bola hrozná, ale skôr preto, že sa to už končilo a ja som to nechcel. Takto dobrú fantasy knihu som ešte nečítal a musím sa priznať, že sa už neviem dočkať na pokračovanie, ktoré má výjsť v máji.
Sarah J. Maas podľa mňa touto knihou odštartovala ďalšiu skvelú sériu, ktorá sa možno dočká aj filmového spracovania. Vďaka tejto knihe som sa rozhodol, že si zaobstarám od nej aj sériu Trón zo skla, nad ktorou som pokukoval, ale ešte som sa ju neodvážil kúpiť. Knihu Dvůr trnů a růží hodnotím 5/5.
Za tento úžasný literárny zážitok sa chcem poďakovať obchodu Megaknihy , ktorý mi poskytol knihu.
Knihu kupuj TU.




Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.