Recenzia: Mŕtve dievča neklame - Jay Asher

augusta 04, 2017

AUTOR: Jay Asher
NÁZOV: Mŕtve dievča neklame (Thirteen Reasons Why)
VYDAVATEĽSTVO: Slovart (Penguin Young Reader Group)
ROK VYDANIA: 2017 (2007)
POČET STRÁN: 237
PREKLAD: Paulína Feriancová

Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

Bolo to doslova len pred niekoľkými mesiacmi, kedy sa okolo knihy Thirteen Reasons Why spravil obrovský bum. Bolo to hlavne preto, lebo spoločnosť Netflix v spolupráci so Selenou Gomez vydala seriál podľa knižnej predlohy. Ak mám pravdu povedať, tak tomuto "trendu" som odolával do cela dlho, ale nakoniec som mu podľahol a seriál som si pustil. Seriál ma pohltil už od prvej časti, pričom som si ho pozrel za necelý týždeň. Citovo som sa po pozretí celého seriálu cítil, akoby ma zhltol, rozžul a vypľuvol. Milujem, keď toto som mnou dokáže seriál urobiť. Podobné očakávania som mal aj od knihy, ale tá ma oproti seriálu dosť sklamala.

Ako prvý šok, ktorý na mňa vybehol bol ten, že celý dej knihy sa odohráva len v jeden deň (pričom v seriáli to tak nie je). Ale tak dalo sa to čakať, keďže kniha je veľmi malá a nemá ani 250 strán. No stále som dúfal, že akosi sa autorovi podarilo narvať niekoľko dní do tak maličkej knihy. Ako ďalšie sklamanie prišlo to, ako sa striedalo rozprávanie Hannah a Claya, v ktorom som sa nie jedenkrát stratil. Hoci je rozprávanie Hannah zvýraznené kurzívom, no niekedy keď som čítal, tak mi rozprávanie Hannah a Claya splývalo v jedno a dokonca to dávalo niekedy aj zmysel. No postupom času som si na to zvykol, ale stále to nebolo ono. A asi ako posledné sklamanie tu bolo to, že okrem príbehoch, ktoré zažila Hannah, v knihe nebolo skoro nič také ako v seriáli. V tomto prípade mi prišla kniha oproti seriálu veľmi "osekaná".

Ale aby som tu nepísal len o sklamaniach, tak kniha mala taktiež aj svoje svetlé stránky. Veľmi sa mi páčilo vykreslenie postáv a to, ako sa autor vyhral a fakt čo najrealistickejšie opísal príhody, ktoré si Hannah zažila.
Z postáv sa mi páčil Clay, Hannah, Jessica a Alex. Hoci ani jedna postava nebola svojimi skutkami a správaním dobrá, no práve tieto štyri postavy som si veľmi obľúbil. Aj keď toto je presne tá kniha, kde ani jedna z tých "hlavnejších" postáv nie je dobrá. Tu rozlišujete len medzi menšou a väčšou sviňou.

Jay Asher touto knihou poukázal na jednu z najväčších problematík tínedžerskeho života, šikanu. Hoci kniha mala svoje čaro, no v tomto prípade u mňa vyhral na plnej čiare seriál. Knihu Mŕtve dievča neklame hodnotím 3/5.

4 komentáre:

  1. ...akoby ma zlhtol, rozžul a vypľuvol... - čakala som na toto prirovnanie! :D súhlasím v porovnaní knihy a seriálu s tebou aj keď mňa kniha nenalákala :) a Alexa s Jessicou som mala tiež veľmi rada :) dosť dobrá recenzia len tak ďalej!!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super recenze, knihu jsem nečela, viděla jsem seriál a moc se mi líbil! Takže se na knihu asi nevrhnu ale koupím si jí už jen kvůli té krásné obálce :D Možna v aj :D
    All about Candys life

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem ☺ mne sa veľmi páčia práve anglické obálky oproti tejto...no keď som videl tu vašu obálku :D

      Odstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.