10 najlepších kníh, ktoré som prečítal v roku 2017

decembra 30, 2017

Knihy, knihy a knihy. Asi takto nejako prebiehal môj rok 2017. Okrem niekoľkých neúspešných pokusov napísať vlastnú knihu, som taktiež aj veľa čítal. Keď som si začiatkom roka na Goodreads stanovil cieľ, že prečítam 50 kníh, tak ma ani v živote nenapadlo, že sa mi podarí túto výzvu naplniť a dokonca ju aj prekonať. Za rok 2017 sa mi podarilo prečítať 55 kníh, z toho pätinu tvorili audioknihy. Rok 2017 nebol len o čítaní kníh. Taktiež som začal pravidelne pridávať fotky (samozrejme knižné) na Instagram, vďaka čomu sa mi môj instagramový účet rozrástol na krásnych 1300 sledovateľov, za čo vám neskutočne ďakujem. Práve Instagram bola sociálna sieť, vďaka ktorej som tento rok našiel kopec skvelých kníh a spoznal kopec úžasných ľudí.
No, ale už k samotnému článku. Keďže minuloročný článok (TU) na túto tému mal veľký úspech, tak som sa rozhodol, že ho napíšem aj tento rok. Práve takýto článok ma obrovské výhody. Vďaka nemu som si sadol na zadok a prechádzal Goodreads, vďaka čomu som si zaspomínal na všetky tie knihy, ktoré som prečítal, a vďaka ktorému som zistil, aký typ kníh sa mne osobne tento rok najviac páčil. Odporúčam každému jednému spraviť si takýto rebríček. Zistíte o sebe celkom zaujímavé veci.
Knihy v rebríčku sú zoradené od tej "najmenej" najlepšej až po tú "najviac" najlepšiu knihu, akú som tento rok prečítal.

10. Ví o tobě (Sarah Pinborough)



Rebríček Top 10 otvára Sarah Pinborough so svojou knihou Ví o tobě, ktorá vyšla tento rok v Česku cez vydavateľstvo Metafora. Táto kniha bola úplne prvou knihou, ktorú som dostal na recenziu od vydavateľstva a neskutočne sa mi páčila. V knihe sa stretávame s rozvedenou matkou Louise, jej milencom Davidom a kamarátkou Adele. To, ako autorka poprepájala vzťahy medzi nimi, ako sa vyhrala s charaktermi a ako dokázala udržať napätie je až neuveriteľné.Vynikajúci triler, pri ktorom až do konca knihy nemáte ani šajnu o tom, ako by sa mohla kniha skončiť, pričom samotný koniec vás dostane. Recenzia na knihu TU

9. Digitálna pevnosť (Dan Brown)


Tento rok som prečítal drvivú väčšinu kníh od Dana Browna, no Digitálna pevnosť je podľa mňa jednou z najlepších kníh, aké kedy napísal. Kniha nie je veľmi hrubá, autor v nej oproti ostatným knihám nemá až tak rozsiahle opisy a - samozrejme - čo strana to napätie. Tuna Dan Brown ukázal, že dokáže napísať skvelú knihu aj v oblasti informačných technológií a nie len v oblasti histórie. Recenzia na knihu TU

8. Vtáky v tŕní (Colleen McCullough)



Román Vtáky v tŕní je generačný román, ktorý prvýkrát uzrel svetlo sveta v roku 1977. Príbeh začína začiatkom 20. storočia a sleduje chudobnú rodinu Clearyovcov, ktorá sa postupne presťahuje na obrovský statok na žiadosť ich príbuznej. Autorka v knihe skvelo opisuje spôsob života po prvej a počas druhej svetovej vojny. Poukazuje taktiež aj na to, aký ťažký to bol život a aké postavenie mala cirkev v tom období, pričom v knihe rozvíja hlavnú dejovú líniu, ktorá sa dotýka Meggie, ktorá sa zamiluje do farára Ralpha de Briccasart. Viac v recenzií, ktorú nájdeš TU

7. Ako rieka, ktorá plynie... (Paulo Coelho)


Paulo Coelho definitívne patrí medzi jedného z mojich najobľúbenejších spisovateľov. Prečítal som už od neho dosť kníh, no stále to je len zlomok toho, čo vydal. Každopádne na jeho knihách ma nesmierne baví to, ako sa zaoberá náboženskými, ale taktiež aj spoločenskými otázkami. Píše knihy, ktoré obsahujú kopec citátov a múdrostí. Proste ide o také menšie Biblie. No v tomto rebríčku sa nenachádza žiaden jeho román, ale kniha plná úvah a zamyslení. A môžem vám rovno povedať, že táto kniha je moja najobľúbenejšia kniha od neho. Skúste po nej siahnuť. Určite to neoľutujete. Informácie o knihe TU

6. Dvůr trnů a růží (Sarah J. Maas)



Sarah J. Maas definitívne patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov fantasy. Milujem na nej to, ako dokáže vytvoriť originálny a prepracovaný svet a ako dokáže perfektne vykresliť charaktery postáv. Kniha Dvůr trnů a růží je prvou knihou, ktorú som od nej prečítal a pre mňa ide o jednu z najlepších fantasy, aké som prečítal. Práve vďaka tejto knihe som si fantasy žáner obľúbil. Dvůr trnů a růží je retellingom knihy Kráska a zviera.
Hlavnou postavou je devätnásťročná Feyre, ktorá žije so svojim otcom a dvomi sestrami v ríši smrteľníkov. Feyre sa o svoju rodinu stará sama, keďže jej otec je invalid a ani jedna z jej sestier nehne ani prstom, aby pomohla rodine. Jedného večera Feyre zabije v lese vlka, ktorého následne vyzlečie z kože. Na druhý deň k nej príde netvor, ktorý je oznámi, že zabila jeho kamaráta a dá  je návrh. Buď ju zabije alebo odíde s nim do ríše víl, kde s ním bude žiť. Feyre sa nakoniec rozhodne odísť s netvorom, no ani ona sama nevie, čo ju tam čaká.
Recenzia na knihu TU

5. Tigrom sa nesníva (Jana Sarnová)



Debutová kniha - už nebohej slovenskej spisovateľky Jany Sarnovej - ktorá vyšla tento rok cez vydavateľstvo Motýľ. Ide o psychologický triler zo slovenského prostredia. Hlavnou postavou knihy je Sandra, žena, ktorá nemá šťastie na mužov, a ktorá taktiež potratila. Jedného dňa príde za Sandrou jej najlepšia kamarátka Zuzana, ktorá momentálne žije v Rakúsku u svojho frajera. No vzťah medzi Zuzou a jej frajerom sa pokazí a Sandra je jediná osoba, ktorá ho dokáže zachrániť. No dokonca ani ona sama nevie, akú katastrofu tým rozpúta.
Práve táto kniha je jednou z tých kníh, ktoré mi dokázali, že slovenskí spisovatelia dokážu byť tak dobrí, ako tí zahraniční. A dokonca aj lepší. Recenzia TU

4. Svorka (Katarína Holetzová)



Doslova len pred niekoľkými týždňami mi napísala slovenská spisovateľka Katarína Holetzová, že by mi rada zaslala svoju knihu. O Katke som dovtedy skoro nič nevedel, no vedel som, že jej prvá kniha Smrť prekliatych čoskoro vyjde aj v Češtine, a preto som neváhal a knihu som si od nej vzal. Zo začiatku som nemal od knihy veľké očakávania, no Katka veľmi milo prekvapila. Poviem vám, že s takouto detektívkou ste sa ešte nestretli. Hlavná postava je René, ryšavec s nie práve najlepšou stavbou tela a s vlastnosťami, ktoré pre bežného policajta nie sú typické. Práve René spolu so svojim kolegom Potančokom riešia prípad usmrtenia Mariána Habaja. Táto kniha obsahuje kopec vtipných momentov, vďaka čomu máte o zábavu postarané. Ak máte radi detektívky, tak táto kniha by vám na poličke nemala chýbať. Recenzia TU


3. Láska je láska (Daniela Slávik)



Už som to spomínal niekoľkokrát, no spomeniem to ešte raz. Láska je láska suverénne patrí medzi moje najobľúbenejšie knihy. Dokonca pred istým časom som aj na Instagrame spomínal, že Ljl je takým mojim Harry Potterom. Ide o vynikajúco napísanú, do detailoch prepracovanú knihu, ktorá je napísaná veľmi jednoducho, pútavo a najmä s citom. A to je jeden z dôvodov, prečo si Danielku tak vážim. Danielka v knihe poukazuje taktiež aj na to, ako by sme sa my (ako celá spoločnosť) mali správať jeden k druhému. Dúfam, že sa niekedy dočkám aj pokračovania.
Hlavnou postavou knihy je Anabela, dramaturgička, ktorá pracuje v divadle. Žije si celkom pohodový život, teda ak nie je terorizovaná svojou nadriadenou Zuzanou. Jedného dňa stretne Anabela v kaviarni Lenu, do ktorej sa zamiluje. Dokonca spolu aj začnú chodiť. Sú spolu veľmi šťastné, no nič nie je také ružové, ako sa zdá.
Recenzia na knihu TU

2. Geniálna priateľka (Elena Ferrante)



Elena Ferrante je u nás už ostrieľaná spisovateľka, ktorá ešte stále naberá na - už aj tak veľkej - popularite. Kniha rozpráva príbeh dvoch kamarátiek v Neapole koncom 50. rokoch. Elena má obrovskú schopnosť, vďaka ktorej dokáže prinútiť čitateľa zamilovať si obe postavy, aj keď sú to svine. A to si na nej veľmi cením. Elena ukazuje to, aká dokáže byť rivalita medzi dvomi kamarátkami, pričom približuje čitateľovi, aký bol kedysi život v Neapole. Hoci som si od Eleny prečítal zatiaľ len túto knihu, tak pevne dúfam, že čoskoro sa ku mne dostanú ďalšie jej knihy. Informácie o knihe TU

1. Všetci by sme mali byť feminist(k)ami (Chimamanda Ngozi Adichie)



Práve táto kniha sa ku mne dostala doslova len pred niekoľkými dňami. Dalo by sa povedať, že najlepšie na koniec. Svojimi rozmermi a počtom strán kniha nepripomína ani tak knihu, ale skôr nejakú brožúrku. No o to silnejšia je vo vnútri. Táto sotva 60 stranová esej ponúka jedinečný náhľad do reality, kde sú ženy ešte aj v 21. storočí považované za čosi menej. No táto kniha nie je len o ženách. Poukazuje taktiež aj na to, ako je vnímaný človek, ktorý je úplne inej rasy. Podľa mňa by si túto knihu mal prečítať každý. A je jedno, či má daná osoba 16 alebo 61. Recenzia TU

A aké sú vaše najobľúbenejšie knihy, ktoré ste tento rok prečítali?

4 komentáre:

  1. Ajajaj musim se priznat, ze jsem zadnou z knih necetla, ale po Vi o tobe pokukuju uz dlouho, tak snad se k ni letos dostanu. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ví o tobě je skvelá kniha. Musíš si ju prečítať. ;)

      Odstrániť
  2. Vtáky v tŕní sú mojou srdcovkou, jednoznačne jedna z najlepších kníh, ktoré som v roku 2017 prečítala. Z tých ostatných som okrem Danielkinej nečítala ani jednu... Ale "Všetci by sme mali byť feminist(k)ami" je na mojom zozname spolu s Elenou Ferrante.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zajímavý výběr :) Žádnou z knih jsem nečetla, ale přinejmenším na tvou top 1 se už nějakou dobu chystám.
    Ani nevím, které knihy zvolit jako nejlepší, rok 2017 na ně byl velmi plodný. Rozhodně Absyntovka Všem sráčům navzdory, Cizinci před branami a Tyranie. Z beletrie mě napadá Zeptej se prachu a konečně jsem si přečetla The Perks of Being a Wallflower. Ale určitě jsem na něco ještě zapomněla :)

    Btw. Kdybys náhodou měl čas a chuť, a pokud čteš nějaké knižní blogy, nedal bys mi pár tipů? :)

    Jeanette K. (jachcipoezii.blogspot.cz)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.