Recenzia: Slyším tě všude - Connie Willis

AUTOR: Connie Willis
NÁZOV: Slyším tě všude (Crosstalk)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora (Del Rey Penguin Random House LLC)
ROK VYDANIA: 2017 (2016)
POČET STRÁN: 504
PREKLAD: Drahomíra Michnová

Človek je tvor tvorivý. A presne tak je aj v tejto knihe. Dej knihy sa odohráva v neďalekej budúcnosti, kedy bude možné komunikovať medzi dvomi osobami nepretržite a bez toho, aby museli čokoľvek hovoriť. Zákrok, ktorý sa volá EED pomáha dvom partnerom spojiť sa tak, že dokážu navzájom vnímať svoje pocity a myšlienky. A presne tento zákrok sa rozhodne spraviť Briddey so svojím priateľom Trentom ako znak lásky a aby ešte viac prehĺbili lásku medzi sebou. K zásnubám má dôjsť vtedy, ak sa obaja po EED zákroku spoja. Lenže situácia sa nevyvinie tak, ako mala. Po prebudení z narkózy čaká Briddey prekvapenie. Hoci k prepojeniu došlo, ale k úplne inému, ako očakávala.

Keď mi koncom leta dorazila kniha Slyším tě všude, tak som sa nevedel dočkať, kedy sa do nej pustím. Predsa len, je to sci-fi a ja sci-fi žáner zbožňujem. Hoci sci-fi nečítam tak často ako iné žánre, no o to viac sa teším, keď sa mi nejaké to sci-fi dostane do rúk. A presne tak bolo aj v tomto prípade. Na knihu som sa veľmi tešil a ešte viac som sa tešil, keď som zistil, že má kniha 500 strán. Očakával som, že celých tých 500 strán bude nabitých rôznymi nečakanými, napínavými a trocha aj hororovými situáciami, no dostala sa ku mne asi len tretina z toho, čo som očakával.
Trvalo mi do cela dlhú dobu, kým som prečítal prvých 100 strán. A nie je to tým, že kniha je v češtine. Bolo to tým, že zo začiatku sa tam nachádzalo veľmi veľa opisov a taktiež aj veľmi veľa mien, vďaka čomu som si niektoré vety musel prečítať aj viackrát, aby som vedel, že kto je kto. Dokonca som knihu asi na päťdesiatej strane odložil a trvalo mi asi mesiac, kým som sa ku nej znova vrátil. Proste ma nebavila, no potom nastal akýsi zlom. Kniha ma neskutočne chytila a bavila ma. No keď som sa dostal asi do polovice knihy, tak ma dej znova omrzel a nebavil ma. Musím povedať, že čítanie, na ktoré som sa tak tešil, sa zmenilo na nútenie. Poviem to takto. Keby mala kniha tak o 100 - 150 strán menej, tak by bola omnoho záživnejšia.

Samotný dej knihy nebol až taký zlý. Autorka vymyslela originálny príbeh, pričom poukazuje na to, ako ďaleko dokáže zájsť ľudská civilizácia a taktiež poukazuje aj na konkurenciu medzi dvoma spoločnosťami. Bol to veľmi zaujímavý, priam až výborný koncept, no jeho realizácia už na tom bola celkom zle. Takáto kniha sa podľa mňa hodí skôr na nejaké dlhé zimné večery a najmä pre ľudí, ktorým dlhé opisy nevadia. Hoci sa aj ja sám radím práve medzi tú skupinku ľudí, no ku tejto knihe sa to hold nehodilo. Dokonca sa kniha delila na také dve časti. V prvej autorka písala jednoducho a pútavo, zatiaľ čo v druhej písala zložito. Toto bola taktiež jedna z vecí, ktorá ma od knihy odradzovala.
Z postáv ma najviac zaujala Briddey a Schwartz. Podľa mňa Briddey bola rozumná a sympatická postava, aj keď sa niekedy správala dosť hystericky a paranoidne. A možno aj práve preto bola mojou obľúbenou postavou. Zato Schwartz bol úplne iný. Vyzeral ako strelený, dokonca sa tak niekedy aj správal, no povahovo bol úplne iný ako vzhľadom, vďaka čomu sa stal mojou najobľúbenejšou postavou z knihy.

Connie Willis napísala knihu, ktorá nie je zlá, ale zasa ani veľmi dobrá. Ide o taký stred, pričom kniha nesklame, ale zasa ani nenadchne. Knihe dávam 50%.