Recenzia: Svorka - Katarína Holetzová

decembra 01, 2017

AUTOR: Katarína Holetzová
NÁZOV: Svorka
VYDAVATEĽSTVO: Marenčin PT
POČET STRÁN: 302

Luxusný hotel na úpätí lesa láka ročne tisícky ľudí. No, nie je to len taký obyčajný hotel. Ide o hotel, ktorého minulosť je veľmi pestrá. Kedysi to bol kaštieľ, potom to bola liečebňa, v ktorej sa liečili deti za komunizmu, a teraz to je hotel Chatteau Konrad. No jedna jediná udalosť všetko zmení. Vražda Mariána Habaja v hoteli otriasa celým Slovenskom. Zomrel jeden z najbohatších ľudí na Slovensku, vďaka čomu sa rozpúta vlna rôznych špekulácii. A jednou z tých špekulácií je aj to, že deti, ktoré sa liečili v liečebni boli trénované komunistami, aby odpočúvali svoje rodiny, priateľov, kamarátov a taktiež aj cudzích ľudí. A podľa niektorých informácií bol Maraán Habaj jedným z nich.

Len pred niekoľkými týždňami mi napísala slovenská spisovateľka Katarína Holetzová, že či by som nemal záujem prečítať si jej knihu. Ponuku som samozrejme prijal, no spočiatku som od knihy nemal veľmi veľké očakávania. Myslel som si, že to bude len nejaká priemerná detektívka, ktorá sa bude skvelo hodiť na oddychové čítanie. Žiaden strhujúci príbeh s množstvom šokujúcich momentov som nečakal. Predsa len, autorkou knihy je žena a ja som sa ešte donedávna zastával názoru, že poriadnu detektívku dokáže napísať chlap, ktorý pracuje niekde na polícii. Nebolo by to tým, žeby som ženské autorky detektívok nejako podceňoval, ale jedinú ženskú autorku, ktorú som v tej dobe poznal bola Agatha Christie. Čiže Katka, ak čítaš túto recenziu, tak sa ti hlboko ospravedlňujem. Ukázala si mi, že ženy dokážu napísať vynikajúce detektívky.

Keďže som od Kataríny nečítal jej prvú knihu, tak neviem posúdiť, či sa Katarína Svorkou posunula vrámci kvality písania na ďalšiu úroveň alebo oproti Smrti prekliatych zaostáva. Každopádne s istotou viem povedať, že Katka v tejto knihe píše neskutočne jednoducho a pútavo, vďaka čomu som mohol prestať čítať knihu aj v polovici kapitoly a nemal som potom problém sa do nej znova začítať, čo sa mi u veľkej väčšiny kníh, ktoré som prečítal nestalo. Bola to tak dobrá kniha, že som ju za víkend mal prečítanú.
Dej je zasadený do fiktívnej slovenskej dedinky Snežná, v ktorej sa odohrá prvá z vrážd, a to vražda bohatého podnikateľa a jedného z najbohatších ľudí na Slovensku. Poviem to na rovinu. Spôsoby vrážd v tejto knihe sú také zvrhlé, že som nemohol uveriť tomu, že Katarínu mohlo niečo také napadnúť. Ale už samotné spôsoby vrážd ukazujú to, že nejde len o takú obyčajnú detektívku. Hoci má kniha tristo strán, no je tak nabitá napínavými situáciami, že v nej nenájdete pasáž, ktorá by vás nudila.

Postavy v tejto knihe sú podľa mňa veľmi dobre, priam až výborne vykreslené. Každá jedna postava má svoje špecifické vlastnosti, vďaka ktorým si ju veľmi ľahko zapamätáte. Asi najvýraznejšou postavou v tejto knihe je René. Ide o osobu, ktorá sa povahovo vôbec nehodí na prácu policajta, pričom aj on sám vyzerá odlišne ako iní ľudia. Ide o ryšavca so silným maďarským prízvukom, ktorý nemá zrovna najlepšiu stavbu tela, a ktorý je vo väčšine prípadoch "sraľo". Možno práve preto, že je René introvertom, tak som si k nemu ako ku postave vytvoril veľmi špecifický vzťah, pričom som sa v ňom tak trocha aj našiel.
Ako ďalšia postava, ktoré ma v knihe zaujala, bol Potančok, s ktorým René pracoval na riešení prípadu. Potančok je zasa pravým opakom Reného, či už vzhľadom alebo vlastnosťami. Ide o typického casanovu, ktorý má každý večer v posteli inú ženu. Práve táto postava mi vo veľkom pripomína postavu z kníh Dominika Dána, a to Jozefa Fishera. Ja osobne už Dánovky nečítam, no Jozef Fisher bola spomedzi všetkých kníh, ktoré som od neho prečítal, moja najobľúbenejšia postava. A preto ma potešilo, že sa aj v tejto knihe nachádza postava podobná Jozefovi.

Podľa mňa Katarína Holetzová napísala jednu napínavú detektívku, po ktorej prečítaní vám dej zostane ešte dlho v pamäti. Skvelý príbeh, postavy... proste tejto knihe nemám čo vytknúť. Poviem k celej tejto knihe ešte jednu vec. Svorka je najlepšia detektívka, akú som kedy čítal. Je lepšia ako všetky Dánovky, ktoré som prečítal a dokonca je ešte lepšia ako séria Millennium od Stiega Larssona. Knihe dávam 98%.